ازد، ولی art در معنای لغوی خود (فن و صنعت)، این درجه از اعتبار و ارزش را ندارد و تنها مهارت فنی و صنعتی، مایه تفضل نیست. بنابراین، ممکن است انگلیسی زبان‏ها به اندازه فارسی زبانان، هنرمند را باقدر و صدرنشین ندانند و عبارت “هنرمند هر جا رود، قدر بیند و بر صدر نشیند”، تنها می‏تواند در مورد هنرمند به معنای حقیقی لفظ، مصداق داشته باشد. اما مفهوم جدید هنر بر مصـداق های متعددی دلالت دارد که برخی از آنها از زمانهای قدیم وجود داشته‏ اند.
انسان های نخستین شاید بیشتر از انسان های امروزی، از هنر برای انتقال مفاهیم به یکدیگر استفاده می‏کرده‏‏اند. در خطوط ابتدایی اولیه، نشانه‏های قراردادی که امروزه در خطوط مختلف به چشم می‏خورد، وجود ندارد، بلکه بیشتر به جای هر مفهوم، تصویر آن کشیده می‏شد که با توجه به کم بودن مفاهیم بین آنها، هنر نقاشی در ارتباط آنها با یکدیگر نقش به سزایی داشته است. به گفته گوستاو لوبون، هر چند جوامع بدوی تر از علم و معرفت دورتر بودند، ولی زبان احساس در آنها قوی تر بوده و هنر در آنجا رشد و نمو بیشتری داشته است.(لوبون، 555)
6-6-1-رسانه ملّی
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مخفف انگلیسی (IRIB) سازمانی رسانه‌ای است که تنها متولّی قانونی پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در جمهوری اسلامی ایران است. بر اساس قانون اساسی ایران، رهبر انقلاب، رئیس صدا و سیما را انتخاب می‌کند. این سازمان پیش از انقلاب ????، سازمان رادیو و تلویزیون ملّی ایران نامیده می‌شد.
پس از انقلاب اسلامی، نام سازمان رادیو تلویزیون ملّی ایران، تبدیل به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شد؛ هدف سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، انتقال و انتشار پیام به جامعه میباشد که بسیار متمرکز و منسجم، در این امر تلاش می کند.(دارابی،445،1391)
رسانه ملّی، ابزاری حکومتی است که از راه امواج صوتی و تصویری، پیام‌‌هایش را در قالب برنامه‌‌های گوناگون برای مخاطبان پخش می‌‌کند و از راه فرهنگ و هنر، آنها را تثبیت می‌کند یا ارتقا می‌‌بخشد.
مراد ما از رسانه ملّی در این رساله، رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران می باشد.
2-فصل دوّم: مبانی نظری تحقیق
شامل:
– بررسی تحقیقات پیشین
– نظریه های مربوط به موضوع تحقیق
– چارچوب نظری تحقیق
1-2-بررسی تحقیقات پیشین
در حوزه مورد بحث ما، مطالب ارزشمند و علمی زیادی در بین مقالات، کتب و …. یافت می شود؛ امّا درباره موضوع مورد نظر ما، به صورت خاص و مجزا، چیزی یافت نشده است. در این حوزه، بیشتر یافته ها، درباره دین و رسانه، تبلیغ رسانه ای دین، تبلیغ دین در فضای مجازی، ابزار و شیوه های تبلیغ دینی، روحانیت، هنر و رسانه دینی، روان شناسی تبلیغ دینی، کارکردهای دینی در رسانه سنتی و مدرن، کارآمدی تبلیغ سنتی دین، نگاهی به بایدهای تبلیغ، وظایف رسانه ها، تکنیک و قالب تبلیغ دینی، اصول محتوایی رسانه از دیدگاه قرآن، اخلاق رسانه ای در نگاه اهل بیت(ع)، آسیب شناسی تبلیغ سنّتی، تکنولوژی و دینداری، تبلیغ رسانه ای دین، جایگاه روحانیت در رسانه ملی و…. که بیشتر به مسئله تبلیغ نوین دین و حضور رحانیون در رسانه ها و ضرورت تبلیغ دین از رسانه های نوین، می پردازند و متاسفانه به ارائه مدل حضور روحانیون در رسانه و چگونگی حضور در رسانه ملّی نمی پردازند و پایان نامه هائی هم که در همین حیطه نوشته شده است، همان مسیر را در پیش گرفته اند.
در بین دستاوردهای این پژوهش، باید آثاری که به موضوع دین و رسانه پرداخته است را به صورت ذیل دسته بندی نمود:
1. آثاری که مستقیم به این همین موضوع پرداخته است، که بسیار اندک است.
2. آثاری که با موضوع کلّی دین و رسانه آمده است، که مباحثش زیاد و گسترده است.

در این سایت فقط تکه هایی از این مطلب با شماره بندی انتهای صفحه درج می شود که ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت کلمات به هم بریزد یا شکل ها درج نشود

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید