ی مدرن بتوان ک?ف?ت ساختمان ها را ارتقاء داد.
2- به نظر م? رسد به دلیل عدم وجود موزه هنرهای معاصردر شهرهمدان می توان این مکان فرصتی برای تعالی و به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان بزرگ این شهر باشد.
3-به نظر م? رسد با ?ک طراح? مناسب فرصتهایی برای قدردانی، التذاذ، درک و مدیریت میراث طبیعی و فرهنگی و اقتصادی فراهم آید.
1-5- اهداف تحق?ق
از اهدافی که برای طراحی موزه هنرهای معاصر می توان نام برد عبارت است ارتقاء ک?ف?ت موزه با توجه به معماری مدرن، شناسایی آثار هنری هنرمندان برای عموم، مرکز انتقال افکار بین هنرمندان نمایش سرمایه هنری برای فرهنگ های دیگر.
1-6- پ?ش?نه تحق?ق
موزه “آشمولین” در شهر آکسفورد نخستین موزه ای است که آثار مشرق زمین را در خود محفوظ داشته است. و نخستین موزه در قاره آسیا موزه “هارمیتاژ” یا “هرمیتاژ” در لنینگراد روسیه است و اولین موزه ایران در سال 1295 هـ. ش به نام “موزه ملی ایران” پایه گذاری و گشایش یافته است. که نقش حیاتی موزه ها در جوامع بشری نقشی بدیع، ماندگار و مروج ناب ترین پدیده های فرهنگی است. موزه ها از معدود مراکز حافظ یادگاران نسل گذشته و در حقیقت فرزندان هنر و تاریخ هستند. هر یک از این اشیا در عین بی زبانی به هزار زبان سخن می گویند زیرا اسناد معتبری از هنر، فرهنگ و تاریخ را ارایه می دهند.
تا قبل از قرن 15 میلادی دو ایده در کلکسیون نمودن و گردآوری آثار با ارزش وجود داشت.
1ـ جمع‌آوری اشیاء به منظور مذهبی و اعتقادی جهت گنجینه‌های صومعه‌ها.
گردآوری آثار بخاطر ارضاء تمایلات نفسانی نظیر کلکسیونهایی که شاهزادگان و اسقف‌های اعظم از طریق اقدام به جمع‌آوری کارهای هنری، جهت قصرهایشان تهیه نمودند.
شرایط لازم برای ایجاد موزه در دوره Helenistico و Roman و اواخر دوره Renaissance در ایتالیا بوجود آمد.
پاپ سیکتوس چهارم اولین شخصی است که در سال 1471 میلادی نخستین موزه با مفهوم امروزی آن را ایجاد کرده است.
موزه گزارینی Cesarini در سال 1500 م و فانر Fonese در سال 1546 م و آفیتزن Afitizen در سال 1581 م به ترتیب در اروپا افتتاح شدند.
حدود 100 سال بعد موزه آشمولین Ashmolean یا بعبارت صحیح‌تر Foundahion of the Ashmolean در آکسفورد Oxford پا گرفت.
اولین موزه در آمریکا بسال 1750 م در دانشگاه هاروارد تحت عنوان اتاق عجائب تاسیس گردید.
در سال 1759 م ویلیام هشتم در آلمان موسس موزه Kassel گردید و همزمان با او موزه British museum در انگلیس گشایش یافت.
موزه‌ها و گالریها از اواسط قرن هیجدهم در پایتختهای اروپایی پدیدار شدند. این امر غالباً با حمایت و جانبداری سلاطین صورت می‌گرفت و اکثر کشورها با همکاری یکدیگر اقدام به تأسیس موزه‌هایی جهت تبادل آثار باستانی و هنری خویش می‌نمودند.
در تاریخ 30 اوت 1792 م در فرانسه بر اساس تصویب نامه F. N. C. موزه‌ها جنبه عمومی و ملی یافت.
همزمان با این عمل موزه لوور louver بعنوان مکانی برای استفاده عموم در سال 1792 م افتتاح شد که سنگ زیرین بنای موزه‌ها در قرن 19 میلادی گردید.
کتایون صارمی و همکاران در سال (1372)، پژوهشی تحت عنوان موزه های ایران به عمل آوردند که هدف از تدوین این کتاب معرفی موزه های ایران است که در برگیرنده و معرف انواع اشیا و دست ساخته های هنری و تاریخی مردم ایران و نیز سیر تحول و تکامل و تأثیر پذیری متقابل انسان و محیط است … در این کتاب تمامی موزه های موجود در ایران با ذکر جزئیات به صورت موجز و با زبانی ساده معرفی شده اند. پژوهش و بررسی و معرفی در این زمینه شامل تاریخچه موزه، نوع بنا، تعداد طبقات، نوع موزه، نوع آثار، سال تأسیس، ساعات بازدید، نشانی، شماره تلفن و غیره است … در کتاب حاضر موزه ها بر حسب نام استان طبقه بندی و به دو دسته تقسیم شده اند:
1) موزه های وابسته به سازمان میراث فرهنگی کشور
2) موزه های وابسته به سایر ارگان ها
محمد زاهدی در سال (1391) پژوهشی تحت عنوان موزه‌ها – مدیریت انجام داد که توسط نشر چهارباغ اصقهان به چاپ رسانید، در این کتاب ذیل چهار فصل، اطلاعاتی درباره موزه‌داری به طبع رسیده است. مولف مطالب این فصل را با استناد به کتاب‌های منتشر شده از سوی یونسکو (Museums and Monuments)تدوین کرده، همچنین کوشیده است شیوه موزه‌داری را متناسب با موزه‌های ایران و برنامه‌های آینده آن را شرح دهد.
هاشم میرزایی در سال (1392) پایان نامه ای تحت عنوان موزه ارائه داد که هدف از رساله مشاهده‏ اشیاء و بررسی چگونگی موجودیت و عوامل ایجاد آن،در بطن فرهنگهای گذشته،بخاطر پربارتر کردن آتیه فرهنگی،فرو رفت و به پژوهش‏ پرداخت،از طریق آنچه در موزه‏ها در معرض دید قرار دارد،زندگی انسانها ادوار گوناگون را،از دیدگاههای مذهبی،سیاسی،اقتصادی،هنری و غیره میتوان تحقیق و بررسی کرد.
دیوید داسام1 پژوهشی تحت عنوان راهنمای تشریحی راه اندازی موزه با نگاهی به اکو موزه با ترجمه ای زینب مرادی که درسال 1387 چاپ شد کمتر از نیمی از مطالب این کتاب، کتاب شناسی می باشد. کتاب شناسی ای که در پایان این کتاب مورد استفاده قرار گرفته است، از انتشارات شورای بین المللی موزه ها (ایکوم) بوده که به دو زبان فرانسه و انگلیسی در سال 2003 به چاپ رسیده است و یکی از معتبرترین و جامع ترین منابع کتاب شناسی موزه داری، اکوموزه داری، اکونو موزه داری و عناوین مرتبط است.
1-6-1- تعریف موزه
ریشه واژه موزه از لغت یونانی ” موزین” “Mousein ” به معنای مقر زندگی موز “mouse ” الهه هنر و صنایع در اساطیر یونان باستان اقتباس شده است و در زبان انگلیسی تلفظ میوزیم “museum ” و در زبان فرانسه موزه “MUSEE ” را به خود گرفته است . در حوالی دهه 1290 ه.ق. تلفظ فرانسه ” موزه ” به زبان فارسی نیز راه یافت . پیشینه آن باز می گردد به سفرهای ناصرالدین شاه قاجار به اروپا و دیدن موزه های آن دیار و تصمیم او به ایجاد مشابه آن در ارگ سلطنتی تهران و انتخاب نام ” موزه” برای آم .
اکنون هزاران مؤسسه با نام موزه در سراسر جهان و متجاوز از صد موزه در ایران عهده دار اشاعه فرهنگ جوامع مختلف می باشند .
1-6-2- تاریخچه موزه در جهان
مجموعه سازی برای انسان امری فطری است و ذوق و سلیقه در گردآوری آن بی شک همواره همراه او بوده است . در دوران نوسنگی ، انسان مجموعه هایی از صدف، گوش ماهی، سنگریزه و استخوان جانوران را گردآوری و از آن برای تزیینات استفاده می نمود . در مراحل بعدی تمدن ، این مجموعه ها بیانگر شیوه های اعتقادی و آیینی اقوام مختلف گردید . مجموعه های تزیینی و تجملی ای که خصوصاً در قبرستانهای تمدنهای باستان بین النهرین و فلات ایران یافت شد اعتقاد به زندگی پس از مرگ را نشان داد. در عهد باستان اشیاء گرانبها و نفیس که کلاً جنبه نذری داشت برای بر آوردن نیازها در درون زیارتگاهها و معابد گردآوری می شد . این امر در تمام جوامع تمدنهای باستانی فراوان یافت می شود . در جامعه امروزی ما موزه نمایانگر نهادی شدن این گرایش همگانی به گردآوری است .
در دوره رنسانس (از قرن 14 تا 16 م . ) به سبب دگرگونیهای اساسی و تحولات فکری که در جوامع اروپایی پدید آمد، صاحبان مجموعه ها دیگر به مجموعه ی خود فقط به چشم سرمایه مالی نگاه نمی کردند، بلکه به ارزش هنری و فرهنگی آنها نیز پی بردند و بدین جهت مجموعه ها از مخفیگاهها در آمده ، به درون تالار نمایش منتقل شدند . در این هنگام داشتن مجموعه ای از اشیاء هنری نه تنها علامت ثروت بلکه نشان دهنده علاقه صاحبان آنها به هنر و فرهنگ نیز بود . حتی دانشمندان و علاقه مندان به آثار هنری عده ای را برای گردآوری آثار نخبه به نقاط مختلف جهان نیز می فرستادند . آنان با فزونی یافتن تعداد اشیاء مجموعه ها ، از کارشناسان و افرادی که اطلاعاتی در زمینه های مختلف فرهنگی داشتند دعوت می کردند تا اشیاء را مطالعه کنند و مقالاتی درباره آنها بنویسند . برای نمایش آثار هنری حجیم خود مانند مجسمه و تابلوهای بزرگ نقاشی، اتاقهایی نورگیر با طول زیاد و عرض کم ساختند و آن را گالری نامیدند . برخی از مجموعه داران نیز با الهام از “موز” گالریهای خود را “موزه ” نامیدند . از آن پس واژه موزه در دوره رنسانس درباره مجموعه های هنری متداول گشت .
1-6-3- نهادینه شدن موزه ها
گشوده شدن مجموعه های خصوصی به روی مردم (سده 17 و 18 م . ) ، رنسانس و سپس انقلاب صنعتی در انگلستان و اروپای غربی ( 1750-1850 میلادی ) افکار جدید و تأثیرات اساسی ای در زمینه های سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی در غرب پدید