عات نمادها از منظر ترنر تأکید دارد.
6و7ـ ایزدی جیران، اصغر، “چرخش اجرایی در مردم شناسی: میراث ویکتور ترنر”، انجمن علمی جامعه شناسی ایران، تهران: دانشگاه تهران، 23 آبان 1391.
ایزدی جیران، اصغر، “ساختارها و کارکردهای حسّی در تعزیه‌ی حُر در روستای ماولان (منطقه قره داغ)”، همایش علمی حماسه پژوهشی در هنرهای عاشورایی، تهران: خانه هنرمندان ایران، 23 آذر1391.
وی در چکیده اثر خود می‌نویسد:
“من در این مقاله تلاش کرده‌ام تا بر اساس پژوهش و تجربه میدانی‌‌ام از یکی از اجراهای این تعزیه در روستای ماولان (منطقه قره داغ، آذربایجان شرقی)، آن را به ویژه از دیدگاه مفهوم “نمایش اجتماعی” ویکتور ترنر با چهار مرحله‌ی “رخنه”، “بحران”، “التیام”، و “استقرار مجدد” توصیف و تحلیل نمایم. تحلیل‌ها بر خود نمایش و بر زمینه گسترده‌تر فرهنگی- اجتماعی روستا و منطقه استوار خواهد بود تا بتواند ما را به سوی درکی درونی از ساختارها و کارکردهای اجرای تعزیه حر هدایت کند”
8ـ غلامی، مهرداد، نظم و بی نظمی اجتماعی به روایت ویکتور ترنر ، روزنامه جام جم،13/3/1389
این اثر نیز ترجمه تحت اللفظی بخشی از کتاب ترنر است.
9ـ فکوهی ،ناصر ،تاریخ اندیشه و نظریه‌های انسان‌شناسی، تهران نشر نی، 1381.
این کتاب در طی سه صفحه به بیان کلّیات مفاهیم ترنر پرداخته است. به نظر نگارنده خلطی از سوی آقای فکوهی صورت گرفته است ایشان مراحل چهارگانه‌ی درام فرآیند اجتماعی را با مراحل آیین خلط کرده‌اند. در حالی که مراحل چهارگانه‌ی فرآیند اجتماعی حدود ده سال پیش از آشنایی ترنر با آرای ون جنپ ارائه شده است پس نمی‌تواند از مدل ون جنپ تأثیر پذیرفته باشد(بنگرید به فکوهی، ناصر ،1381:ص261)
روش تحقیق
این تحقیق بر اساس روش کتابخانه‌ای و با استفاده از جمع آوری اطّلاعات اسنادی انجام خواهد شد. سعی بر آن است تا از مجموع آثار ترنر تصویر روشنی از تحلیل انسان‌شناسانه زیارت ارائه شود.
مشکلات تحقیق
مشکلات تحقیق در بحث‌های انسان‌شناسی دین در کشور ما عمدتاً به ترتیب به سه عامل تهیّه منابع و انجام ترجمه‌ی زمان بر در صورت دسترسی به منابع و نیز حسّاسیّت خاص بر روی بررسی کنش‌های مذهبی مردم ایران برمی‌گردد. سرعت چشمگیر گسترش مباحث انسان‌شناسی دین در مجامع علمی خارج به شدّت تهیّه منابع به روز را دشوار می‌نماید. بی شک برای داشتن کتابخانه‌ای به روز در زمینه مباحث انسان‌شناسی نیازمند همکاری‌های نزدیک بین دانشگاه‌های ایران و خارج هستیم. یافته‌های انسان‌شناسان می‌تواند در طی سال‌ها تأثیر مستقیم بر تجدید نظرشان و نیز تکامل آن داشته باشد. برای مثال اندیشه ترنر پیرامون آیین‌های ندمبو تکاملی ده ساله را پشت سر می‌گذارد همین امر باعث می‌شود که هربار که وی مشاهداتش را منتشر می‌کند دوستانش آن‌ها را همانند رمان یا داستانی سرشار از راز و رمز دنبال نمایند.
از سوی دیگر ترجمه کتاب‌های انسان‌شناسی دشواری مضاعفی را با خود دارد زیرا سرشار از اصطلاحات بومی و منطقه‌ای است. امّا سختی ترجمه آثار انسان‌شناسان در لابلای دقّت نظرها و موشکافی‌شان و نیز دیدن آنچه که شما بارها از کنار آن‌ها گذشته‌اید یا حتّی به انجام آن‌ها پرداخته‌اید ولی از دیدن آن‌ها قاصر بوده‌اید، کم‌رنگ می‌شود.
حسّاسیّت‌های هر ملّتی درباره موشکافی رفتارهایشان امری بدیهی است امّا در کشور ما هنوز مرز دیندار از دین جدا نشده است. لذا اگر انسان‌شناسی بر رفتار قومی متمرکز شود چه‌بسا خرافاتی بیابد که تحمّل شنیدن آن‌ها را کسی نداشته باشد. امّا این رفتارهای خرافی که بعضاً در آیین‌های دینی از افراد سر می‌زند نباید به پای دین نهاده شود.
در خصوص این رساله به شکل خاص، موانع عمدتاً به بحث تهیّه منابع برمی‌گردد. با وجود این که ویکتور ترنر از انسان‌شناسان دین مطرح است امّا در ایران چندان به او پرداخته نشده است. موشکافی‌های او در باب زیارت مسیحی نکات زیبایی را از کنش مردمان آشکار ساخته است. امید است ابزار نظری‌ای که این رساله در اختیار می‌نهد راه را برای مطالعات انسان‌شناسی زیارت اسلامی نیز بگشاید.
زندگی و اندیشه ترنر
ویکتور وایتر ترنر در 28 می 1920 در گلاسگو اسکاتلند، به دنیا آمد. و در 1983درگذشت. پدرش، نورمن .تی .ترنر مهندس الکتریک و مادرش وایلت ویتر ترنر ،یکی از اعضای مؤسّس و بازیگر تئاتر ملّی اسکاتلند بود. ترنر یازده ساله بود که والدینش طلاق گرفتند. ترنر برای زندگی پیش پدربزرگ و مادربزرگ مادریش در بورنومس انگلستان رفت و تحصیلات کلاسیک را آن جا گذراند. در طول جنگ جهانی دوم ترنر صلح‌جو و معترضِ خدمت نظامی، یک افسر منهدم‌کننده بمب در بریتانیا شد. در اواسط پنج سال خدمت سربازی‌اش در 1943 او با ادیت دیویس ازدواج کرد کسی که تا آخر عمر همسر و همکارش باقی‌ماند.
ترنر مطالعاتش را درباره انسان‌شناسی بعد از جنگ آغاز کرد زمانی که او در سمینار‌های داریل فورد1 در دانشگاه لندن شرکت می‌کرد و موفّقی شد مدرک کارشناسی‌اش را با درجه افتخار در 1949 از آن جا دریافت نماید. او سپس به ریاست پژوهشی در مؤسّسه رودز لیوینگ استون 2در رودیسیای شمالی منصوب شد و تحقیقاتش را در میان قبیله ندمبو آغاز کرد. در 1955 او مدرک دکترایش را در انسان‌شناسی اجتماعی از دانشگاه ویکتوریا منچستر زیر نظر ماکس گلاکمن3 دریافت کرد. در همین دانشگاه ترنر عضو پژوهشی سیمون و بعد مدرس شد تا زمانی که به امریکا (در 1963) رفت. در امریکا ترنر به‌عنوان پروفسور انسان‌شناسی در دانشگاه کورنل در ایتهاکای نیویورک مشغول شد. در 1968 وی به دانشگاه شیکاگو منتقل شد جایی که وی پروفسور انسان‌شناسی اجتماعی و رئیس کمیته‌ی مطالعات اجتماعی شد. از 1977 تا پایان عمرش در 18 دسامبر 1983 او به عنوان پروفسور دانشگاه ویلیام ار کنان در انسان‌شناسی در دانشگاه ویرجینیا در کارلوتس ویل خدمت کرد.4
سیر اندیشه ویکتور ترنر
معمولاً انسان‌شناسان دستاورد‌های علمی خود را از خلال مشاهدات خود طی سال‌ها به دست می‌آورند و همچنین ابتدا آن‌ها را در سمینار‌ها به صورت مقالات پراکنده ارائه می‌دهند و سپس این مقالات را در یک کتاب جمع‌آوری می‌نمایند آثار ترنر نیز این ویژگی را دارا می‌باشند بدین معنا که برخی کتاب‌های وی به‌وضوح گردش و نیز رشد اندیشه او را نشان می‌دهند. به نظر نگارنده می‌توان رشد اندیشه ترنر را به چند مرحله تقسیم نمود که شامل مرحله‌ اوّل: انتشار کتاب شقاق و پیوستگی در یک جامعه آفریقایی در سال 1957 و مرحله دوم: کتاب جنگل نمادها در سال 1967 و مرحله سوم: کتاب فرآیند آیینی در سال 1969 و مرحله چهارم: کتاب تصویر و زیارت در سال 1978 می‌باشد.
اندیشه ترنر در کتاب شقاق و پیوستگی در یک جامعه آفریقایی: مطالعه زندگی روستایی ندمبو5 (1957)
این کتاب که در حقیقت رساله دکتری ترنر می‌باشد بیشتر بر محور اندیشه‌های گلاکمن و آموزه‌های وی می‌گردد. گلاکمن از دانشجویانش می‌خواست تا درباره علل بروز تنش‌ها در جوامع قبیله‌ای تحقیق کنند و نیز مکانیسم‌های تعدیل کننده این تنش‌ها را بیابند. لذا این کتاب بیشتر مطالعه‌ی مکانیسم رفع تضاد‌‌ها در اجتماع ندمبو بود تا مطالعه‌ی آیین‌ها و نماد‌های ندمبو. ترنر در این مرحله نیز به موفّقییت‌هایی دست یافت از جمله:
* ارائه مفهوم درام اجتماعی
* نشان دادن تبحّر خاص خویش در جهت موشکافی آیین‌ها .
اندیشه ترنر در کتاب جنگل نماد‌ها، جنبه‌های آیین ندمبو6 (1967)
هنگامی که ترنر استاد انسان‌شناسی در دانشگاه شیکاگو در 1967 شد کتاب جنگل نمادها را منتشر نمود که مقاله‌ای درباره آرای ون جنپ در آن نقش برجسته‌ای داشت. مطالعه‌ی اثر ون جنپ چشم انداز جدیدی برای تحلیل‌های آینده او باز می‌کند او در میابد که آیین‌ها تنها در داخل یک فرآیند(همان درام اجتماعی) واقع نمی‌شوند بلکه خود آیین‌ها از درون، خاصیت فرآیندی دارند ترنر پیش از این بین آیین‌های مصیبت7 و آیین‌های بحران زندگی8در نوشتار شقاق و پیوستگی تمایز قائل شده بود امّا در کتاب جنگل نمادها (که عمده کار وی بر روی قبیله ندمبو است و در آن مقالات گذشته وی سرجمع شده‌اند) وی این آیین‌ها را در داخل مدل ون جنپ باز تحلیل می‌نماید.
اندیشه ترنر در کتاب فرآیند آیینی: ساختار و ضدّ ساختار9 (1969)
ترنر کتاب فرآیند آیین را در 1969 ارائه نمود. این کتاب جزء آثار عمده ترنر پیرامون آیین‌های ندمبو است امّا در این میان کتاب فرآیند آیین برجستگی دیگری هم دارد و آن پرداختن به دو مقوله‌ی آستانگی و جماعت‌‌واره است